Seitsemän tapaa lisätä työntekijöiden työtyytyväisyyttä

Liikematkustaminen muuttuu. Ja niin muuttuvat liikematkustajatkin.

Milleniaaleista on tulossa suurin työntekijäryhmä, ja pian myös Z-sukupolvi on työiässä. Milleniaalit tykkäävät käyttää teknologiaa kommunikoidakseen, suosivat mutkattomia kokemuksia ja etsivät työpaikkoja, jotka antavat heille hyvät matkustusvaihtoehdot. Z-sukupolveen kuuluvat ovat puolestaan todellisia diginatiiveja. Heille teknologian hyödyntäminen ja räätälöitävissä olevat matkustuspalvelut ovat oletusarvoja, eivät etuja.

Tuoreen tutkimuksen mukaan 88 % milleniaali-liikematkustajista kertoi työhön liittyvien matkustuskokemusten vaikuttavan heidän yleiseen työtyytyväisyyteensä. On siis selvää, että loistavan matkustajakokemuksen tarjoamisella on tärkeä rooli parhaiden työntekijöiden rekrytoinnissa, sitouttamisessa ja pitämisessä.

Kuinka pystytte kehittämään matkustusohjelmaanne niin, että se paremmin vastaa matkustajienne odotuksia? Ja miten se tehdään niin, että kulut pysyvät kulussa?

Liikematkustusala jatkaa kasvua jopa 7 prosentin vuosivauhdilla. Loistavan matkustuskokemuksen – sellaisen, joka tarjoaa matkustajalle ne palvelut, joita he haluavat ja jotka lisäävät yhteenkuuluvuutta, sitoutumista ja tuottavuutta – mahdollistamisella on tulevaisuudessa tärkeä osa hyvien työntekijöiden houkuttelemissa sekä liiketoiminnallisten tavoitteiden saavuttamisessa.

Data ohjaa nyt liikematkustusta. Dataan perustuvien johtopäätösten avulla suunniteltu kokonaisvaltainen ja arvokeskeinen matkustusohjelma auttaa vähentämään aiempaa kädenvääntöä kulujen ja matkustajatyytyväisyyden välillä. Tunnistamalla tarkasti, mitkä asiat tekevät liikematkustuksesta toimivaa niin työntekijöiden kuin yritysten kannalta, yritykset saavat oivan mahdollisuuden ottaa matkustuskokemus haltuun myös ROI:n lähteenä.

Tukemalla työntekijöiden tuottavuutta heidän matkoillaan – esimerkiksi työtyytyväisyyteen, sitoutumiseen ja hyvinvointiin panostamalla -voitte tuottaa yrityksenne toiminnalle selkeää lisäarvoa.

Näiden seitsemän vinkin avulla parannat työntekijöidenne tyytyväisyyttä.

  1. Ota kaikki irti matkustusdatasta.Tiesitkö, että datan avulla voit laskea, kuinka paljon jokainen yksittäinen matka maksaa alusta loppuun? Tai ottaa selvää siitä, miksi ja miten matkustavat työntekijänne rikkovat matkustussääntöänne? Datan avulla ymmärrätte paremmin työntekijöitänne ja eri matkustajaryhmien käyttäytymistä ja voitte suunnitella matkustusohjelman joka on heille toimiva. Tarkastelemalla matkustusohjelmanne laajaa kuvaa voitte tehdä muutoksia, joiden avulla työntekijöiden matkustuskokemukset parantuvat.
  2. Räätälöinnillä vastaat paremmin työntekijöidenne tarpeisiin. Monet organisaatiot pyrkivät tunkemaan kaikki työntekijät samaan muottiin, ja sitten ihmetellään, miksi matkustusohjelmaa ei noudateta. Matkustajien jakaminen eri ryhmiin antaa mahdollisuuden tarkentaa viestintää ja saada matkustusohjelma toimimaan erilaisille matkustajatyypeille parhaalla mahdollisella tavalla. Lue e-kirjastamme, kuinka pystytte vastaamaan eri matkustajaryhmien erilaisiin tarpeisiin.
  3. Yksinkertaista varausprosessi. 52 % liikematkustajista kertoi CWT:n ja GBTA:n (Global Business Travel Association) tutkimuksessa, että heidän yrityksensä tarjoama verkkovaraustyökalu tai mobiilisovellus oli kolmen keskeisimmän syyn joukossa siihen, että matkustusohjelman noudattaminen on haasteellista.
    Matkustajat haluavat yksinkertaisen ja yksilöidyn matkavarauskokemuksen, joka vastaa niitä palveluita, joita he käyttävät vapaa-ajanmatkoihinsa. Ota käyttöön varaustyökalu, joka yksinkertaistaa varauksen teon, kuten esimerkiksi myCWT. Varaustyökaluamme voi käyttää useilla eri laitteilla ja sekä verkossa että mobiilisovelluksessa. Se hyödyntää profiilitietoja, mikä helpottaa ja nopeuttaa varausprosessia.
  4. Tarjoa vaihtoehtoja. GBTA:n ja CWT:n tuoreen kyselytutkimuksen mukaan 73 % matkustajista on sitä mieltä, että heidän on vaikea löytää majapaikkaa heidän kohteistaan. Suurempi valinnanvara on tärkeää, jos halutaan, että matkustussääntöä noudatetaan. Esimerkiksi RoomItia käyttämällä voitte lisätä tarjontaa: se tarjoaa 800 000 majoituspaikkaa, jotka ovat yritysten matkustussääntöjen mukaisia ja sopivat liikematkustajan tarpeisiin.
  5. Tarjoa etuja, jotka parantavat matkustuskokemusta. Lisäpalveluissa ei ole kyse vain mukavista eduista. Hyvä langaton verkko, kuntosalimahdollisuus ja monet muut palvelut auttavat työntekijöitä olemaan tuottavia ja aktiivisia myös työmatkoilla. 71 % matkustajista on sitä mieltä, että mikäli he käyttävät aikaansa työn vuoksi matkustamiseen, heillä pitäisi olla mahdollisuus myös kerätä kanta-asiakaspisteitä. Selvitä, kuinka voitte hyödyntää lisäpalveluita ja kanta-asiakasohjelmia parantaaksenne työntekijöidenne tyytyväisyyttä, ja sitä lisäarvoa, jonka he kokevat matkustaessaan työnsä vuoksi.
  6. Tarjoa yhteyksiä. Poikkeustilanteissa matkustavien työntekijöiden stressitaso nousee. Varmista, että työntekijöillänne on käytössään työkalut, joilla he pysyvät ajan tasalla esimerkiksi peruutetuista lennoista ja kohteen mahdollisista uhista. Käyttäkää viestintäpalvelua, jolla kysymyksiin voidaan vastata nopeasti ja sovellusta, joka helpottaa lentojen, maakuljetusten ja hotellien uudelleen varaamista poikkeustilanteissa. Tämä auttaa työntekijöitänne pysymään rauhallisina ja kokemaan, että heistä huolehditaan.
  7. Tee matkustamisesta yksinkertaista ja saumatonta. Tutkimuksemme mukaan kuusi kymmenestä liikematkustajasta kokee olevansa luovempi ja tuottavampi matkoilla ollessaan. Työntekijöidenne liikematkojen jokaisen vaiheen olennaisin osa on matkustajan ja hänen matkustuskokemuksensa tukeminen, jotta hän pystyy auttamaan yritystänne sen tavoitteiden saavuttamisessa.

Avainsanat: , , , ,