NIT:n toiminta ja matkustus kulkevat käsi kädessä, tällä erää Japaniin

NIT (Naval Interior Team) on vuonna 2000 perustettu suomalainen laivanrakennusalan yritys, joka on erikoistunut laivojen sisätilojen ja -rakenteiden suunnitteluun ja rakentamiseen sekä projektien hallintaan. NIT on toimittanut esimerkiksi kymmeniä ravintoloita, kylpylöitä, saunoja ja portaikkoja varustamoille Turussa, Raumalla, Helsingissä, Papenburgissa ja Bremerhavenissa. Tuorein iso urakka vei Japaniin asti, Mitsubishin telakalle Nagasakissa, jossa työkohteina ovat olleet AIDAprima- ja AIDAperla -risteilylaivojen kylpylätilat, matkustaja- ja miehistöportaikot sekä erilaiset tekniset tilat.

 

– Japanin projektimme käynnistyi kolme vuotta sitten, ja samalla liikematkustuksemme määrä harppasi roimasti ylöspäin, NIT:n johtaja ja toinen omistaja Kenneth Luoma aloittaa. – Matkustukseemme oli saatava selkeyttä ja suunnitelmallisuutta ja tästä syystä käynnistimme samaan aikaan yhteistyön CWT:n kanssa.

– Japani on ollut koko tähänastisen yhteistyömme ajan ykköskohteena. Sinne on lennätetty niin NIT:n omaa suomalaista henkilökuntaa kuin työvoimaa muista maista, talousjohtaja Kauko Mannerjärvi jatkaa.

– Matkustuksemme ja toimintamme kasvua valottaa hyvin esimerkiksi se, että vielä neljä vuotta sitten koko liikevaihtomme oli vain seitsemän miljoonaa euroa ja viime vuonna taas käytimme pelkästään matkustamiseen yli kolme miljoonaa. Kova on ollut kasvuvauhti molemmissa.

Säästöjä haettu – ja saatu

– Parhaimmillaan meillä on ollut Japanissa samanaikaisesti 700 ihmistä töissä ja yhdessä CWT:n kanssa hoidamme kaikki matkajärjestelyt, Mannerjärvi kertoo. – On selvää, että talousmiestä alkaa tuossa kohdin luvut kiinnostaa. Pahimmillaan pelkät matkojen muutoskulut nousivat useisiin kymmeniin tuhansiin euroihin. Niihin, kuten käytettyihin lentohintoihinkin, lähdimme yhteistyössä kanssa hakemaan laskua.

– Pidensimme lentojen varausaikaa ja nyt on tavoitteenamme, että kaikki lennot varataan viimeistään kuusi päivää ennen matkustusta. Tässä työssä hyvät raportit, joita viikoittain CWT:ltä saamme, ovat tärkeitä. Ne kertovat meille, keiden tai minkä projektin matkustaminen on erityisen kallista ja sitä kautta pääsemme puuttumaan asioihin.

– Olemme lisänneet myös matkustuksemme suunnitelmallisuutta ja paneutuneet tarkemimmin operaattorisopimuksiin, Luoma lisää. – CWT:ltä saimme arvokasta tukea ja tietoja neuvottelujen pohjaksi. Lentojemme yksikköhinnat ovat laskeneet kautta linjan ja olemme saavutettuihin säästöihin ja lisääntyneeseen osaamiseemme tällä saralla varsin tyytyväisiä.

Keskitetyt varaukset toimivat parhaiten

– Projektimatkustustamme varten rakensimme CWT:n kanssa siihen parhaiten soveltuvan palvelumallin. Kaikki varaukset hoidetaan CWT:n Turun palvelutiimistä ja ne tekee pääosin meidän Japanissa työskentelevä henkilömme keskitetysti ja hänen lisäkseen vain pari muuta varaajaa, Mannerjärvi jatkaa. – Terävöitimme myös matkustussääntöämme ja otimme käyttöön esimerkiksi hintakaton, josta voi poiketa vain eri luvalla. Palvelutiimissä liikematka-asiantuntija Oili Hirvelä ja häntä tarvittaessa tuuraavat tuntevat matkustussääntömme tarkoin ja pitävät huolta sen noudattamisesta. CWT:n Japanin toimistoa emme ryhtyneet kuuden ja välillä seitsemän tunnin aikaeron vuoksi käyttämään. Matkustuksemme sisältää varsin nopeitakin käänteitä, joten olemme olleet iloisia Turun palvelutiimimme ja matka-asioitamme Japanissa hoitavan Henrin sujuvaan yhteistyöhön ja joustavuuteen.

– Jos kaikki tässä projektissa varaisivat matkansa itse tiimistä tai online-järjestelmää käyttäen, tästä ei olisi tullut mitään, Luoma jatkaa. – Sama koskee ohivarauksia muista kanavista. Ne ovat poikkeuksetta aina epäonnistuneet tavalla tai toisella. Olemme onneksi saaneet niiden määrän hyvin pieneksi. Silti vieläkin kuuluu toisinaan sellaista ”perustelua”, että jostain saisi helpommin tai halvemmalla. Odotan jo sitä päivää, että tuo höpinä loppuu.

– Varausten keskitetty hoitaminen tukee myös matkustusturvallisuutta. Kun matkustajia on paljon ja liikutaan runsaasti, olisi muutoin mahdotonta tietää, kuka milloin missäkin on esimerkiksi poikkeus- tai kriisitilanteissa.

Toimivia ratkaisuja ja erinomaista yhteistyötä

– Matkatoimistoyhteistyömme on hyvää ja hyödyllistä monessa muussakin mielessä, Mannerjärvi muistuttaa. – Huolella täytetyt matkustajaprofiilit tietoineen nopeuttavat matkojen varaamista ja varmistavat, että varaukset menevät oikein. Ja itse ei tarvitse tietoja joka kerran muistella tai kaivaa. Ja matkustuksen johtamisen kannalta CWT Portal on hyödyllinen ja tärkeä: kaikki tarpeelliset tiedot löytyvät yhdestä paikasta. Kunnollinen raportointi ja tiedot hintakehityksestä auttavat puolestaan matkustuksen seuraamisessa ja ohjaamisessa.

– Ja vaikka tällä hetkellä ostamme kaikki työmatkat niiden monimutkaisuuden vuoksi palvelutiimistä, niin itse ostan vapaa-ajan matkojeni lennot ja hotellit CWT Portalista. Hotellivalikoima on valtava, edut ja hinnat todella hyviä ja varaaminen helppoa ja turvallista. Nämä maksan luonnollisesti suoraan omalta henkilökohtaiselta luottokortiltani.

– Ja sen lisäksi, että tiedämme varaukset keskittämällä, missä matkustajamme ovat, myös 24 tunnin päivystyspalvelu on arvokas. Meillä on ollut sille paljon käyttöä ja aina on apua hienosti saatu.

– Kaiken kaikkiaan olemme CWT:n kattaviin palveluihin valtavan tyytyväisiä, miehet tiivistävät yksissä tuumin.

Japani tullut tutuksi

– Kun aloitimme tämän suuren Japanin projektin, meillä ei ollut Japanista keskimääräistä enempää tietoa eikä kokemusta liiketoiminnastakaan siellä, Luoma paljastaa. – Pieniä yllätyksiä on siis matkan varrella tullut, mutta ei mitään merkittävää. Aikaa on kaikkeen varattava enemmän kuin mitä kotimaassa tai aiemmissa kohteissa on totuttu. Hierarkia on Japanissa voimissaan, ja päätökset tehdään korkealla ja se vie aikaa. Ja vaikka japanilaiset tekevät pitkää päivää, niin suomalaisesta näkövinkkelistä toiminta voi välillä vaikuttaa vähän ”nyhertämiseltä”. Joskus näkee esimerkiksi, kuinka aika pientäkin hommaa on tekemässä melko suurilukuinen joukko. Hyvänä puolena siinä toki on se, että työttömyysaste Japanissa on varsin alhainen. Ja työn arvostus näkyy joka asiassa ja työn tekeminen on kunnia-asia. Töissä näkyy paljon melko iäkkäitäkin ihmisiä ylpeinä askareistaan, vaikka sitä ilmiötä tosin selittää osin myös maan eläkejärjestelmä, joka ei tarjoa kaikille eläkeläisille riittävää toimeentuloa.

– Kokonaisuutena pidän Japania hienona maana ja arvostan sen kulttuuria sekä hillittyjä, ja kunnioittavia kansalaisia. Tottuminen vain kesti hetken.

Nagasaki

– Kolme reissua Japaniin on vielä ainakin luvassa, viime vuonna kävin kymmenesti ja sitä ennen muistaakseni seitsemän kertaa. Sekä Kaukolla että minulla yksi yhdensuuntainen matka kotoa Nagasakin majapaikkaan vie 21 tuntia. Osakan tai Tokion kautta matkustaessa yleensä yövytään toki ensin niissä, mikä toisaalta vain lisää matkustuksen kokonaiskestoa. Vaikka omistajana saan tehdä matkustussäännöstä poikkeuksen ja matkustaa business –luokassa lounge -oikeuksineen, niin suoraan sanottuna en välittäisi matkustaa noin pitkiä matkoja. Aikaero rasittaa, kun kello on käännettävä lähes kerran kuussa. Se ei vaan enää tahdo kerta kaikkiaan kovin sujuvasti kääntyä, Luoma kertoo hohdokkaalta kuulostavan liikematkustuksen varjopuolista.

 

Tokio

– Minulla on Japanin matkoja takana nyt viitisentoista, Mannerjärvi kertoo omista matkoistaan. – Meillä on tilitoimisto Tokiossa ja siksi siellä tulee melko usein käytyä. Minusta Finnairin Economy Comfort -paikat tuovat hyvää helpotusta kymmenen tunnin lentoon, mutta harmi on, ettei se enää ole kultakorttilaisillekaan maksuton. Siinä on hyvin istumatilaa, kunnon kuulokkeet ja laukulle aina järkevä paikka, kun etuihin kuuluu myös koneeseen ja sieltä pois pääsy ensimmäisten joukossa. No, on se sentään onneksi aika edullinen. Toisessa tilitoimistossamme vieraillessa sitäkään ei tarvitse, vaikka se Manhattanilla sijaitseekin, sillä kyseessä on Turun Manhattan.

 

Kioto

Japanin kohteista miesten yhteinen suosikki on kaunis Kioto, erityisesti kirsikkapuiden kukkiessa. Molemmat ovat siellä trendikkään ”bleisure”-mallin mukaisesti työmatkojen yhteydessä lomailleet niin vaimojen kuin ystävien kanssa. Tokio puolestaan on kummankin makuun vähän liian suuri.

Auringonlaskusta uuteen nousuun

– Japani on nyt ollut kolme vuotta kartallamme ja valmista tulee tänä keväänä, Luoma kertoo. – Jatkosta siellä ei ole vielä tietoa, mutta mielellään kyllä mukana olemme, jos Mitsubishillä on sopivaa, kannattavaa bisnestä tarjota. Euroopassa tulevia varmoja kauppoja meillä on neljä ja optioita myös neljään risteilijään. Tilanne on siis varsin hyvä, kun muistamme, että vielä vuonna 2014 koko laivanrakennus oli täysin auringonlaskun ala.

Ålesund

– Seuraava projektimme on käynnistymässä Norjan Ålesundissa, Mannerjärvi jatkaa. – Olemme laittaneet toivelistalle pari suoraa lentoa Helsingistä sinne viikoittain. Muutoin yhteydet tulevat kohteen sijainnin vuoksi olemaan aikaa vieviä ja lentoliputkin samoissa hinnoissa Japanin-lippujen kanssa. Se tuntuu vähän kummalliselta. Ja varmasti aivan meren äärellä sijaitseva kaunis ja pittoreski Ålesund voisi meidän lisäksemme kiinnostaa muitakin, joten mielenkiinnolla odotamme, tuleeko suoria yhteyksiä vai ei.

Omistaja Luoma on joka tapauksessa jo päättänyt, että hän ei aio Norjaan mennä, paitsi kalastamaan.

Uteliaana uutta kohti

– CWT on saanut valtavasti Japani-oppia ja kokemusta tästä projektista, CWT:n asiakkuuspäällikkö Katja Ettanen kertoo lopuksi. – On ollut mahtavaa seurata ja kehittää tätä toimintaa sekä matkahallintoa yhdessä. Nyt olemme entistäkin valmiimpia uusiin Norjan-haasteisiin. Kohteen vaihtuessa voimme mahdollisesti miettiä myös uusien toimintamallien käyttöönottoa. Jos hyvät lentoyhteydet saadaan, niin esimerkiksi online –varaamista voitaisiin kokeilla. Ja ehkä hotellien varaamista CWT To Go –sovelluksesta, jonka valikoimaan voidaan helposti tehdä rajaukset niihin hotelleihin, joista matkustussäännön mukaan voi huoneita varata. Sovellus löytyy iloksemme jo monen NIT:n työntekijän mobiililaitteesta.

             

NIT:n kädenjälkeä löytyy myös muun muassa Viking Grace -laivalta sekä Merivartioston Turva-alukselta.

Lisätietoja NIT:stä: www.nit.fi

Teksti: Päivi Lappi
Kuvat: CWT, NIT, Viking Line, Aidaprima ©Louagie ©Maritime Photographic.

Avainsanat: , , , ,