Miltei yhdeksän kymmenestä perutusta liikematkasta perutaan matkustajasta riippumattomista syistä

CWT:n tekemän tutkimuksen mukaan suurin osa liikematkoista peruutetaan ilman, että liikematkustajilla itsellään oli asian suhteen vaikutusvaltaa. Pääosin matkoja peruutetaan siksi, että tapaamisten ajankohdat muuttuvat (42 %). Peruuntuneet tapaamiset (13 %), sääolosuhteet (11 %), turvallisuuteen liittyvät huolet (9 %) sekä peruuntuneet tai myöhästyneet lennot (9 %) ovat esimerkkejä muista ulkoisista syistä peruuntuville matkoille. Vain noin 14 % matkoista peruuntuu henkilökohtaisista syistä.

”Mielenkiintoista kyllä, tutkimuksemme mukaan 88 % peruuntuneista matkoista tehdään myöhemmin”, kertoo Amit Wurgaft, CWT:n Chief Experience Officer, Digital. ”38 % näistä uudelleenvaratuista matkoista tehdään lähes välittömästi alkuperäisen matkan peruuntumisen jälkeen.”

Tutkimus osoitti myös, että 68 % matkustajista ei peruuta kaikkia matkan osia samanaikaisesti. 45 % peruuttaa lennot ennen majoituksia, kun taas 22 % peruuttaa majoitukset ensin.

Peruutuskäytännöt sekä mahdolliset kulut

Mitä tulee matkojen peruuttamiskäytäntöihin sekä mahdollisiin kuluihin, tutkimuksemme mukaan valtaosa (85 %) matkustajista haluaisi tietää peruuttamiskustannukset ennen kuin aloittavat peruuttamisprosessin.

Kun matkustajilta kysyttiin, mitä varausten peruuttamisen osa-aluetta he haluaisivat eniten kehittää, niin kaksi tärkeintä aihetta olivat peruuttamiskäytäntöjen selkeys (37 %) ja niiden helppo löytäminen (20 %). Muita esiin tulleita asioita olivat matkan peruuttamiseen kuluvan ajan vähentäminen (22 %), matkan peruuttamiseen liittyvien vaiheiden vähentäminen (10 %) sekä nopean mobiiliperuuttamismahdollisuuden löytyminen (10 %).

Avainsanat: , ,