ERM-matkustajalle palvelutiimi on turvaverkko. Mutta mikä onkaan ERM?

CWT Energy, Resources & Marine (ERM) on erikoistunut palvelemaan yrityksiä, jotka toimivat maalla ja merellä esimerkiksi poraustöissä, öljykentillä, kaivos- ja merenkulkualalla sekä uusiutuvien energialähteiden parissa. Miehistörotaatio eli miehistöjen kierrätykset työtehtävien suorittamiseen määränpäähän ja sieltä pois ovat ERM:n erikoisosaamisaluetta. CWT ERM hoitaa päivittäin maailmanlaajuisesti yli 1300 merimiehen sekä kaivos- ja voimalaitostyöntekijän rotaation.

Teemu Tuomarla toimii Global Program Directorina CWT:n EMEA-alueen ERM-tiimissä ja vastaa hänelle nimetyistä maailmanlaajuisista ERM-asiakkaista, joilla on toimintaa myös Pohjoismaissa. Teemu tiivistää kokemuksiaan ERM:ssä työskentelystä seuraavasti: – Tällä sektorilla erityisesti asiantuntijoiden ja tiimien palvelu on erityisen tärkeää. Toki liikematkustuksen teknologiaa ja online -järjestelmiä hyödynnetään, mutta matkustaminen ja palvelulle asetetut vaatimukset poikkeavat hyvin paljon ns. perinteisestä liikematkustuksesta. Matka jakautuu tyypillisesti kahteen osaan, jossa ”kaupallisen” osan eli reittilentojen jälkeen on koordinoitava vielä ”logistiikkaosuus” eli matkustajan siirtyminen lentokentältä lopulliseen määränpäähänsä, joka voi olla esimerkiksi tankkeri, porauslautta tai kaivos. Se saattaa siis lisäksi sijaita hyvin kaukana kaikesta ja olla toisinaan vaarallinenkin, joten huomioon otettavia ja koordinoitavia asioita on paljon.

Joustavat ERM-hinnat
– Myös lentohinnoittelu poikkeaa tavanomaisesta, Tuomarla jatkaa. – Niin sanottuja ERM-hintoja on saatavilla yli 80 lentoyhtiön lennoille. Hinnat ovat täysin muutoskelpoisia ja sisältävät tavallista enemmän matkatavaraa, mutta matkustajan on niitä käyttäessään aina todistettava olevansa matkalla työtehtäviin esimerkiksi porauslautalle tai vastaavaan kohteeseen. Näitä hintoja ei siis voi käyttää vaikkapa kokous- tai koulutusmatkoilla.

– ERM-lentohintojen perustana on lopullinen määränpää riippumatta siitä, mistä matkustaja aloittaa matkansa. Miehistöä saatetaan koota monesta eri maasta samaan kohteeseen, joten tämä on ehdoton edellytys, Tuomarla huomauttaa. – Palvelutiimeiltä kokonaisuuksien hallinta vaatii vahvaa erikoisosaamista, sillä useiden miehistölistausten hallinnointi ja vuoronvaihdot samanaikaisesti ovat monesti hyvin monimutkaisia ja muutoksia tulee paljon.

Katso video: Mining for savings in travel and logistics

Lisätietoja CWT Energy, Resources & Marinesta (ERM) täältä.

Avainsanat: